ساس در مرغداری و اهمیت بررسی آن

” مرغداری یکی از مهمترین و حساس ترین بخش ها در برابر تهاجم ساس ها است. ”
وجود تعداد زیاد طیور در مرغداری ها از موارد ایجاد استرس و کاهش تولید است که اگر آلودگی به ساس ها نیز در این بخش اتفاق بیفتد موجب کاهش شدید تولید و خسارات سنگین و جبران ناپذیر خواهد شد. روش های کاربردی نظیر جلوگیری از رفت و آمد بین سالن های آلوده به ساس و دیگر سالن ها، استفاده از سموم ساس کش و روش  گرمادهی، از  روش های از بین بردن ساس در مرغداری بوده و از گسترش آلودگی ساس در مرغداری ممانعت خواهد کرد.

وجود ساس ها در سالن ها و تجهیزات پرورش ماکیان تأثیرات منفی بر سلامت، آسایش و تولیدات طیور و پرندگان دارد. در این مقاله بر آنیم تا تأثیرات و عوارض ساس ها بر طیور و روش های از بین بردن ساس در مرغداری را بررسی نمائیم.

ساس در مرغداری ها چگونه طیور را تحت تأثیر قرار می دهد؟

به دلیل وجود تعداد زیاد پرندگان در سالن های مرغداری و استرس ناشی از آن، تهاجم های گسترده ساس ها به این محیط می‌تواند موجب عوارض زیر در مرغ ها شود:

  • ریزش شدید پر
  • جراحات در قسمت سینه
  • جراحات در پا
  • کم خونی یا آنمی (در موارد تهاجم شدید ساس ها)

در نتیجه ممکن است منجر به مشکلات عدیده ای در مرغداری شود. این مشکلات عبارتند از:

  • کاهش تولیدات مرغداری
  • افزایش مقدار مصرف غذا توسط طیور
  • لکه های ناشی از فضولات ساس بر تخم پرندگان

تمام مواردی که در بالا گفته شد نیز به طور بالقوه ارزش تخم ها و همچنین میزان سوددهی طیور را کاهش می دهد.

ریزش پر در مرغ، یکی از علائم شیوع ساس در مرغداری است

نکته:
ساس ها به تخم ها و گوشت طیور، به طور مستقیم آسیب نمی زنند.
این حشرات خونخوار ممکن است عوارض و آسیب های غیرمستقیمی، مثل کم خونی در طیور، ایجاد کنند. ساس ها برخلاف کنه ها همواره به بدن حیوانات نمی چسبند؛ آن ها فقط چند دقیقه از خون تغذیه نموده و سپس به پناهگاه های خود می روند.

چگونگی نابود سازی ساس در مرغداری

۱. کنترل انتشار ساس

به هیچ عنوان جعبه ها، بطری ها و هر آیتم دیگر را از سالنی که آلوده به ساس است به یک سالن دیگر منتقل ننمایید.
لازم است هر بار پس از اتمام کار در یک سالن تحت تهاجم ساس ها، لباس ها و چکمه هایتان را تعویض نموده و سپس به مکان ها و سالن های دیگر بروید.

۲. سمپاشی مرغداری برای دفع ساس

تمامی سالن ها را در آن واحد با استفاده از سموم ساس کش قوی و مطمئن، سمپاشی و تیمار کنید.
به هنگام استفاده از این سموم برای از بین بردن ساس در مرغداری، حتماً راهنمای برچسب محصول را یک به یک دنبال کنید. حتماً قسمت های مختلف جعبه های لانه طیور شامل گوشه ها، تمامی درزها، شکاف ها و مکان های اختفای ساس ها را نیز سمپاشی و تیمار کنید. ساس ها در بیرون و جلوی چشم نیستند؛ آن ها داخل ترک ها و شکاف ها پنهان می شوند و به همین دلیل لازم است این مکان ها به طور کامل سمپاشی شوند. از آنجایی که تخم های ساس مقاوم بوده و احتمال این وجود دارد که در طول مدت سمپاشی به طور کامل از بین نرفته باشند، به همین دلیل احتمالاً پس از گذشت حدود ۲ هفته به سمپاشی مجدد نیاز خواهید داشت.

نکته:
لزوم یا عدم لزوم سمپاشی، به نوع سم ضد ساس مورد استفاده نیز بستگی دارد. جهت دریافت دستورالعمل های دقیق، به برچسب روی سم ساس کش مراجعه نمایید.

سمپاشی برای نابودی ساس در مرغداری

 

<< برای از بین رفتن تخم های ساس، نیاز به سمپاشی مجدد پس از گذشت دو هفته می باشد >>

۳. نابودی ساس ها با استفاده از روش های گرمایی

گرما نیز می تواند جهت از بین بردن ساس در مرغداری مورد استفاده قرار گیرد.
پس از تخلیه سالن از پرندگان و ماکیان، گرمادهی پایدار سالن ها تا ۵۵ درجه سانتیگراد به مدت چند ساعت، می تواند تمامی ساس ها و تخم های آن ها را از بین ببرد. قبل از انجام این کار باید مطمئن شوید که آیا امکان استفاده از تجهیزات گرمایی و نیز افراد با مهارت و تخصص لازم برای انجام این کار وجود دارد یا خیر. در صورت استفاده از روش گرمادهی بهتر است از سموم ساس کش با خواص و آثار ماندگار در خارج از ساختمان به عنوان یک سم محیطی استفاده نمایید تا هر ساسی که قصد فرار دارد را از پای در آورد.

چگونه از انتشار ساس ها از سالن های مرغداری به خانه جلوگیری کنیم؟

دور نگه داشتن ساس ها از خانه و محل زندگیتان می تواند کاری پر اضطراب باشد؛ به ویژه اگر:

  1. زیاد به مسافرت می روید
  2. رفت و آمد مهمان به خانه تان زیاد است
  3. محل کارتان آلوده به ساس است

ساس ها می توانند از طریق تمامی آیتم هایی که از بیرون به خانه می آورید به محل زندگی شما راه یابند؛ وسایلی مثل:

  • مبلمان دست دوم
    (تمام وسایلی که از فروشگاه های وسایل دست دوم و سمساری ها خریداری می شوند)
  • اتومبیل
  • چمدان

به همین دلیل لازم است قبل از وارد ساختن این اشیا به خانه آن ها را به طور کامل از هر نوع حشره، تخم حشره و آثار آن ها پاکسازی و ضدعفونی نمایید. مواردی که ادامه ذکر شده است ممکن است جز وسایلی باشند که فقط مدتی کوتاه در سالن مرغداری آلوده به ساس که محل کار افراد بسیاری است به خانه منتقل شوند.

  • کیف پول
  • جعبه
  • لباس های آلوده

پس از اتمام کارتان در یک مرغداری آلوده به ساس، حتماً لباس خود را تعویض نموده و در آب داغ بشویید، سپس در دمای بالا خشک نمایید. یا اینکه می توانید لباس‌ها را به طور مستقیم داخل خشک کن قرار داده و در دمای بالا خشک کنید. هر آیتمی که از مرغداری به خانه آورده می شود بایستی قبل از ورود به خانه، به طور کامل از لحاظ وجود ساس ها و هر نوع علائمی از وجود آن ها، بررسی شوند.

در صورت یافتن ساس یا حتی مشکوک بودن به وجود این آفات در خانه یا مرغداری، سریعاً برای دریافت مشاوره و همچنین خرید سم ساس کش قوی و استاندارد بدباگ اوت تماس حاصل نموده و در اسرع وقت خانه را تحت سمپاشی قرار دهید و برای همیشه از شر این آفات راحت شوید.

 

نظر خود را بنویسید

  1. سحر

    سلام وقتتون بخیر،آیا ممکنه ک ساس از مرغ مینا بوجود بیاد؟!

دفع موفق ساس
دفع موفق ساس چه موقع اتفاق می افتد؟

چگونه بفهمیم که در دفع ساس موفق عمل کرده ایم؟ اگر اخیراً در منزل یا محل کار خود برای دفع ساس‌ها سمپاشی کرده‌اید ممکن است از خود بپرسید که آیا این پروسه درمان موفقیت‌ آمیز بوده است یا خیر؟ عوامل متعددی در موفقیت هر درمان در حوزه مبارزه با حشرات وجود دارد. اما دفع موفق […]

خواب زمستانی ساس
آیا ساس ها به خواب زمستانی می روند؟

خواب زمستانی ساس حقیقت دارد؟ ساس ها انگل هایی پنهان هستند (که بیرون از میزبان خود زندگی می کنند). آنها شبانه به میزبان خود حمله می کنند. به همین دلیل به دام انداختن آنها بسیار دشوار است. اما با مشاهده رفتار ساس ها برای برخی افراد این سوال پیش می آید که آیا سرما بر […]

چگونگی دفع ساس با سرما
چگونگی دفع ساس با سرما

آیا دفع ساس ها با سرما امکان پذیر است؟ آیا ساس ها با سرما از بین می روند؟ در این مقاله حقایقی درباره یخ زدن ساس ها و دفع ساس با سرما وجود دارد. خلاص شدن از موجوداتی که باعث آزار ما می شوند در طبیعت ماست. در بین این موجودات، ساس ها در بالای […]

ساس گزیدگی در انسان
ساس گزیدگی در کجای بدن اتفاق می افتد؟

ساس ها کدام اعضا بدن را بیشتر می گزند؟ در بسیاری از موارد تشخیص نیش حشرات و تفاوت آن ها از یکدیگر، به دلیل شباهت بسیار آن ها به یکدیگر کار آسانی نخواهد بود و تا به دست آوردن سایر نشانه ها و علائم نمی توان متوجه شد که چه حشره ای فرد را نیش […]

همه چیز در مورد بوی ساس و علائم ساس
همه چیز در مورد بوی ساس ها

بوی بد ساس ها ممکن است ناشی از فرومون های دفاعی آن ها باشد، یا این که از اجساد و بقایای در حال فساد آن ها متساعد شود؛ اما در هر صورت گام اصلی برای از بین بردن این بو…