ساس ها کدام اعضا بدن را بیشتر می گزند؟

در بسیاری از موارد تشخیص نیش حشرات و تفاوت آن ها از یکدیگر، به دلیل شباهت بسیار آن ها به یکدیگر کار آسانی نخواهد بود و تا به دست آوردن سایر نشانه ها و علائم نمی توان متوجه شد که چه حشره ای فرد را نیش زده است. اما کسب اطلاعاتی مفید در مورد ساس گزیدگی موجب می شود تا سریعتر بتوان ریشه این مشکل را به طور کامل حل نمود.

تشخیص ساس گزیدگی

گزیدگی ساس ها معمولاً بدون درد است.
تشخیص نیش ساس از نیش سایر حشرات کار راحتی نیست. با توجه به شیوع و گسترش ساس ها در سراسر جهان، تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است. طبق این تحقیقات، ساس ها به تغذیه از ۴ قسمت از بدن انسان تمایل بیشتری دارند. اگر علائمی از گزیدگی حشرات، در این ۴ قسمت وجود داشته باشد می توان به ماهیت آن، یعنی ساس، پی برد و احتمال اینکه حشره ساس، فرد را گزیده باشد، افزایش می یابد.

گردن، دست و پا از شایع ترین اندام های ساس گزیدگی در انسان

رابطه مکان اختفای ساس در خانه و گزش آن ها

ساس ها حشرات کوچکی هستند.
این حشرات اغلب در قسمت هایی از خانه و یا اتاق خواب قرار می گیرند، که دسترسی به آن ها سخت است مثل:

  • درز مبلمان
  • درز و شکاف تخت
  • درز روبالشی
  • درز روتختی
  • چین پرده های اتاق خواب
  • ملافه ها
  • پشت قاب عکس
  • درز دیوار
  • درزهای موجود در کف
  • سوراخ های پریز برق
  • پشت کاغذ دیواری

این حشرات کوچک، نشانه های واضحی از فعالیت و حضور خود باقی نمی گذارند.
بنابراین پیدا کردن آن ها در ابتدای تهاجم آن ها به خانه کار سختی خواهد بود. ساس ها الگوهای رفتاری مشخص و محدودی دارند که همین موضوع باعث می شود احساس حضور آن ها در خانه، به تأخیر بیفتد.
در صورتی که گزش روی بدن، در این ۴ قسمت باشد، باید به دنبال پیدا کردن ساس در اتاق باشید.
نشانه های گزیدگی را باید روی نواحی زیر بررسی کنید:

  • گردن
  • ساعد دست
  • بازو
  • ساق پا

چرا ساس ها برخی نواحی بدن انسان را بیشتر می گزند؟

ساس ها به چند دلیل، بیشتر این اندام ها را می گزند.

در دسترس بودن

افراد در حالت خواب، این قسمت های بدنشان بدون پوشش بوده و همین موضوع در دسترس بودن آن، به ساس این امکان را می دهد بدون در خطر قرار گرفتن، به راحتی از خون میزبان تغذیه کند.

رگ های خونی نزدیک به پوست

ساس ها شاید هر جایی از بدن را بگزند اما در اغلب موارد، جاهایی را انتخاب می کنند که رگ های خونی به سطح پوست نزدیک باشند. به این ترتیب، خرطوم مکنده آن ها به راحتی به خون میزبان، دسترسی پیدا می کند. در این قسمت های بدن نیز رگ های خونی نسبت به سایر اندام های بدن رگ های خونی به پوست نزدیکترند.

رگ های خونی نزدیک به پوست و افزایش احتمال گزش ساس

قسمت های سردتر بدن

ساس ها بر خلاف دیگر آفات و انگل های انسانی مانند شپش ها، که بیشتر به قسمت های گرمتر بدن مانند پشت گوش تمایل دارند، ترجیح می دهد قسمت هایی از بدن را نیش بزند که دمای آن ها کمتر است.

مشخصات ظاهری نیش ساس

گزیدگی ساس ها معمولاً کوچک، بدون برآمدگی یا همراه با جوش پوستی است.
طبق تحقیقات پزشکان و مسئولان بهداشتی در سراسر جهان، معمولاً در افرادی که دچار ساس گزیدگی شده اند این علائم در اندام های ذکر شده دیده می شوند.

  • قرمزی
  • تورم
  • خارش

یکی دیگر از مهم ترین علائم تشخیصی نیش ساس، زیگزاگی بودن نیش ساس است.
به این شکل که ساس ها یک نقطه از پوست را گاز می گیرند و برای گزش بعدی نقطه ای انتخاب می کنند که ظاهر آن در نهایت شبیه حرکت زیگزاگی ساس روی بدن است.

” ساس ها حشراتی هستند که موقع خواب و استراحت شما، شروع به تغذیه از خون شما می کنند. این حشرات خونخوار بیشتر قسمت هایی از بدن را مورد هدف قرار می دهند که با لباس پوشانده نشده باشد. همچنین ساس‌ ها در قسمت هایی که تراکم موی بدن کمتر است، بیشتر فعالیت می کنند. محل دقیق گزیدگی ساس ها نیز معمولاً اطراف رگ های خونی نزدیک به سطح پوست است. با چک کردن این نواحی و سایر نشانه های تشخیصی به سرعت ساس‌ ها را شناسایی کرده و می توانید بهترین روش را برای از بین بردن این حشرات به کار بگیرید. “

زیگزاگی بودن محل نیش، یکی از نشانه های نیش ساس است

واکنش های آلرژیک به گزش ساس

در اکثریت مواقع گزیدگی ساس ناراحتی خفیفی ایجاد کرده و معمولاً بدون درد است.
این موضوع به دلیل وجود مواد بی حس کننده در بزاق ساس است که قبل از نیش زدن ترشح می شود. اما در صورتی که بدن فرد میزبان واکنش آلرژیک به بزاق و گزیدگی ساس نشان دهد، خارش شدید همراه با درد خفیف را تجربه خواهد کرد که در چنین شرایطی بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

درمان نیش ساس

خوشبختانه، ساس گزیدگی در بیشتر افراد، معمولاً به خودی خود در یک هفته یا کمی بیشتر رفع می گردد. اما این در صورتی است که واکنش آلرژیک به گزش ساس وجود نداشته باشد. اما اگر قصد دارید در این مدت علائم گزیدگی را تسکین دهید، می توانید وسیله ای خنک مثل یک تکه پارچه یا لباس تمیز و مرطوب روی ناحیه گزیده شده قرار دهید تا باعث کمتر شدن خارش و تورم آن شود.

برای اینکه ناحیه ای که دچار گزیدگی ساس شده است را تمیز نگه دارید، از خاراندن محل گزیدگی خودداری کنید تا جلوی عفونت کردن آن گرفته شود. در صورتی که محل گزیدگی شدیداً خارش داشته باشد به حدی که نتوانید بخوابید، بهتر است از داروهای ضد حساسیت مانند آنتی هیستامین استفاده کنید.

وقتی علائم مربوط به ساس گزیدگی را درمان کردید، باید آلودگی ساس داخل خانه را رفع کنید. اما این کار خیلی سخت است زیرا ساس ها برای مخفی شدن، حشرات بسیار باهوشی هستند! آن ها حتی می توانند تا چندین ماه بدون تغذیه کردن زنده بمانند و همین موضوع باعث می شود پیدا کردن محل اختفای آن ها زمانبر و طولانی باشد.

دفع ساس و کاهش احتمال ساس گزیدگی

بهترین کار برای دفع ساس ها این است که از یک روش مشخص استفاده کنید، روشی که برای دفع و کشتن ساس ها، ترکیبی از روش های پیشگیری، کنترل و ریشه کنی قطعی را به همراه داشته باشد. این روش ها می توانند ترکیبی از روش های غیر شیمیایی برای پیشگیری و کنترل ساس و استفاده از سموم قوی برای دفع ساس از محیط زندگی شما باشد.

روش های مقابله با ساس و ساس گزیدگی

روش های غیر شیمیایی مقابله با ساس عبارتند از:

  • جارو برقی کشیدن
  • شستن لباس ها و روتختی
  • فریز کردن وسایل مشکوک به ساس

جاروبرقی کشیدن:

تمامی شکاف ها و ترک های خانه را جاروبرقی بکشید تا تمام ساس هایی که در این مکان ها تجمع پیدا کرده اند را از بین ببرید.
بهتر است پس از هر بار جارو کشیدن، کیسه جاروبرقی را خالی کنید.

شستن  و اتو زدن لباس:

لباس ها و روکش تخت را که مشکوک به ساس هستند را به طور جداگانه از سایر لباس هایتان، داخل لباسشویی بریزید و آن را روی دمای بالا تنظیم کنید تا تمامی ساس ها کشته شوند.

توجه:
اگر لباس ها و روتختی را به خشکشویی می برید به مسئول آنجا توضیح دهید که در آن ها ساس وجود دارد.

فریز کردن:

ساس ها نسبت به دماهای زیر صفر درجه حساس هستند.
به همین دلیل می توانید وسایلی را که مشکوک به وجود ساس هستند را بسته بندی کرده و داخل فریزر بگذارید و چندین روز صبر کنید تا ساس ها بمیرند.

برای ریشه کن کردن ساس‌ می توانید از چند روش به طور همزمان استفاده کنید

پیشگیری از ورود ساس به خانه

چند اقدام احتیاطی دیگر نیز وجود دارند که می توان برای توقف آلودگی ساس ها انجام داد تا بار دیگر با ساس در خانه و اتاق خواب روبرو نشوید.
این اقدامات عبارتند از:

۱. تمیز کردن خانه به ویژه قسمت های احتمالی اختفای ساس
نکته بسیار مهم برای جلوگیری از آلودگی ساس این است که همیشه اطراف و زیر تخت را تمیز کنید.

۲. ممانعت از خرید وسایل دست دوم
اگر قصد دارید مبلمان، تخت، کمد و یا وسایلی از این قبیل را که دست دوم هستند به خانه بیاورید در ابتدا حتماً با دقت آن را چک کنید و از فروشنده بپرسید که مشکل ساس داشته اند؟ آن را از بین برده اند یا خیر؟ در صورتی که متوجه وجود ساس در این نوع وسایل شدید می توانید با استفاده از سموم قوی ضد ساس مانند سم بدباگ اوت از شر آن ها خلاص شوید.

۳. بررسی موشکافانه وسایل خریداری شده
چنانچه اسباب و اثاثیه یا لباسی را می خواهید به خانه بیاورید و احتمال هم می دهید از جایی خریده اید که با مشکل ساس روبرو بوده اند، باید با دقت بسیار آن ها را بررسی نمایید.

نظر خود را بنویسید

  1. ارتین یاراحمدی

    سلام خسته نباشید من تا حالا نمیدونستم ساس چیه تا برادر شوهرم تو رستوران کار میکنه گفت اونجا ساس داره اینجام خوابیده ولی پتو وبالش رو جدا کردم چیکار کنم توروخدا راهنمایی کنین من دوتا بچه دارم فردا هم میره خواهش میکنم ینی الان خونه ما ساس داره. ؟

دفع موفق ساس
دفع موفق ساس چه موقع اتفاق می افتد؟

چگونه بفهمیم که در دفع ساس موفق عمل کرده ایم؟ اگر اخیراً در منزل یا محل کار خود برای دفع ساس‌ها سمپاشی کرده‌اید ممکن است از خود بپرسید که آیا این پروسه درمان موفقیت‌ آمیز بوده است یا خیر؟ عوامل متعددی در موفقیت هر درمان در حوزه مبارزه با حشرات وجود دارد. اما دفع موفق […]

خواب زمستانی ساس
آیا ساس ها به خواب زمستانی می روند؟

خواب زمستانی ساس حقیقت دارد؟ ساس ها انگل هایی پنهان هستند (که بیرون از میزبان خود زندگی می کنند). آنها شبانه به میزبان خود حمله می کنند. به همین دلیل به دام انداختن آنها بسیار دشوار است. اما با مشاهده رفتار ساس ها برای برخی افراد این سوال پیش می آید که آیا سرما بر […]

چگونگی دفع ساس با سرما
چگونگی دفع ساس با سرما

آیا دفع ساس ها با سرما امکان پذیر است؟ آیا ساس ها با سرما از بین می روند؟ در این مقاله حقایقی درباره یخ زدن ساس ها و دفع ساس با سرما وجود دارد. خلاص شدن از موجوداتی که باعث آزار ما می شوند در طبیعت ماست. در بین این موجودات، ساس ها در بالای […]

ریشه کن کردن ساس در مرغداری
ریشه کن کردن ساس در مرغداری

مرغداری یکی از مهمترین و حساس ترین بخش ها در برابر تهاجم ساس ها است. وجود تعداد زیاد طیور در مرغداری ها از موارد ایجاد استرس است که اگر  آلودگی به ساس ها نیز در این بخش اتفاق بیفتد موجب…

همه چیز در مورد بوی ساس و علائم ساس
همه چیز در مورد بوی ساس ها

بوی بد ساس ها ممکن است ناشی از فرومون های دفاعی آن ها باشد، یا این که از اجساد و بقایای در حال فساد آن ها متساعد شود؛ اما در هر صورت گام اصلی برای از بین بردن این بو…

سفارش سم از طریق: