آیا تا به حال چیزی راجع به بوی ساس ها شنیده اید؟

بوی ساس یعنی بوی خاصی که ساس ها از خود منتشر می کنند؛ راهنمای بسیار خوبی برای تشخیص آن ها از سایر آفات خانگی و پیدا کردن ساس در خانه است. این روش شاید ساده به نظر برسد، اما بوی ساس از  علائم ساس‌ بوده و در اصل این بو به شما کمک می کند تا محل اختفای ساس‌ ها را بیابید.

در این مقاله به بررسی موارد زیر می پردازیم:
چگونه می توان بوی ساس را، از سایر بوها تشخیص داد؟
بوی این حشرات دقیقاً شبیه چیست؟

همچنین با استفاده از راهکارهای ارائه شده در این مقاله می توانید، چه در خلال تهاجم ساس ها و چه پس از پاکسازی آن ها از محیط، از شر این بو خلاص شوید.

” بوی بد ساس ها ممکن است ناشی از فرومون های دفاعی آن ها باشد، یا این که از اجساد و بقایای در حال فساد آن ها متصاعد شود؛ اما در هر صورت گام اصلی برای از بین بردن این بو، ریشه کن کردن ساس ها است. زیرا تا زمانی که ساس ها در خانه وجود دارند، از بین بردن این بوی آزار دهنده، ممکن نیست. “

ساس ها چه بویی می دهند و بوی این آفات شبیه به چیست؟

بوهایی که به مشام هر فردی می رسد، تا حد زیادی فردی است.
یعنی همه ما یک بوی خاص را، دقیقاً همان طوری که نفر کناریمان حس می کند، حس و استشمام نمی کنیم. از طرفی تمامی کلونی های ساس نیز، دقیقاً یک نوع بو تولید نمی کند.
به عبارت دیگر، در ارتباط با تهاجم ساس ها ممکن است ترکیبی از چند بوی مختلف به مشامتان برسد.

۱ . بوی میوه ترشیده

رایج ترین توصیفاتی هستند که برای توضیح بوی این حشرات استفاده می شوند عبارتند از:

  • بوی ترشیدگی
  • بوی شیرینی

برخی از مردم نیز بوی آن ها را به بوی تمشک گندیده یا کپک زده تشبیه می کنند. لازم به توضیح نیست که هر یک از این بو ها تا چه حد می‌تواند آزار دهنده و مشمئز کننده باشند.

تهاجم ساس ها و بوی ناشی از ساس

۲ . بوی گشنیز و آجیل

برخی دیگر حس می کنند که بوی این آفات بیشتر مشابه ” بوی دانه گشنیز ” است.
گشنیز که بوی شیرینی دارد، پس از رسیدن بویی تولید می کند که کمی مشابه بوی ترشیدگی است. در عین حال گاهی بویی شبیه به بوی آجیل و مرکبات از گشنیز به مشام می رسد. بوی ساس ها نیز مانند گشنیز، می تواند کمی مشابه بوی مغزها یا چوب باشد و باز هم تاکید می‌کنیم که این بوها برای هر فرد، متفاوت و خاص احساس می شوند. به همین دلیل باید از سایر علائم ساس نیز در تشخیص تهاجم ساس استفاده کرد.

۳ . حشرات بد بو

گاهی بوی آن ها به بوی تولید شده توسط ” حشرات بدبو ” تشبیه می گردد.
حشرات بدبو بوی بسیار بدی از خود متصاعد می کنند. سوسک آلمانی نیز، یکی از انواع حشرات بدبو به حساب می آید. این بو را نیز می توان به بوی گشنیز، جوراب کثیف عرقی یا بوی ضعیف شده متصاعد شده از راسو، تشبیه کرد.
این بوها بخشی از استراتژی دفاعی برخی از حیوانات و حشراتی مانند ساس هستند.

دلیل تولید بو توسط ساس ها چیست؟

ساس ها چندین بوی مختلف تولید می کنند.
هدف تولید هر یک از این بوها می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، یکی از اهداف تولید بو در ساس ها، دفاع از خود است. به این منظور ساس ها فرومون های هشداری از خود منتشر می کنند. هر چند این هشدار برای ما کاملا ناملموس است و فقط به صورت بویی متفاوت، به مشام می رسد؛ اما یک واکنش دفاعی بسیار پیشرفته برای ساس‌ ها به حساب می آید.

یکی از دلایل فرومون هشداری ساس ها برای محافظت از آن ها در مقابل شکارچیانی است که از آن ها تغذیه می کنند. نظیر:

  • مارمولک ها
  • عنکبوت ها
  • مورچه ها

فرومون هشداری نه تنها برای محافظت از ساس ها در مقابل شکارچیان، بلکه جهت دفاع از این آفات در مقابل سایر ساس ها نیز تولید می‌گردد.

ترشح فرومون دفاعی هنگام جفت گیری، یکی از دلایل بوی ساس

علاوه بر فرومون هشداری، سایر بوهایی که از تهاجم ساس ها به مشام می رسد عبارتند از:

  • مواد دفعی ساس ها
  • فساد ساس های مرده
  • بوی پوسته های حاصل از پوست اندازی ساس ها

چرا ساس ها به دفاع از خود در مقابل یکدیگر نیاز دارند؟!

یکی از دلیل اصلی بوی ساس ها، دفاع آن ها از خود در برابر سایر هم نژادهایشان است.
ساس های نر بالغ با هر چیزی که به عنوان یک ساس شناسایی کنند، سعی در جفت گیری دارند. این بدان معنی است که ساس های غیر بالغ، و حتی ساس های نر و ماده هایی که در حال حاضر بارور هستند نیز، از تهاجم ساس های نر بالغ که می خواهند جفتگیری کنند، در امان نیستند. با در نظر گرفتن فرآیند وحشتناک جفت گیری در ساس ها، کاملاً طبیعی است؛ که این آفات بخواهند از خود در برابر نرهایی که به دنبال جفت هستند، دفاع کنند.

عبارت حمله، توصیف دقیقی برای جفتگیری ساس ها است.
چرا که این حشرات، از طریق لقاح ضربه ای که به نام تلقیح زیرپوستی نیز شناخته می شود، جفتگیری می کنند.  طی فرآیند جفت گیری، ساس نر شکم جفت خود را به وسیله اندام جنسی تیز خود سوراخ می کند و ساس ماده را از طریق همین زخم یا سوراخ ایجاد شده، بارور می‌کند. با توجه به اطلاعات فوق، می توان درک کرد که چرا ساس ها وقتی متوجه می شوند که می خواهند مورد جفتگیری قرار بگیرند، از خود بویی هشدار دهنده تولید می کنند.

بوی ساس می تواند نتیجه فضولات ساس که از مهم ترین علائم ساس است، باشد

آیا بوی‌ ساس‌ ها همواره محسوس است؟

اگر بویی شبیه به آن چه که در بخش فوق توضیح دادیم به مشامتان برسد؛ یک نشانه و علامت نسبتاً خوب برای تشخیص تهاجم ساس ها به خانه است. اما متأسفانه، بنا به برخی دلایل شما همیشه قادر به درک و تشخیص بوی ساس ها نیستید و احتمال این که بوی آن ها را استشمام کنید، بسیار پایین است. این دلایل عبارتند از:

  • جمعیت ساس ها کم باشد
  • تهاجم این آفات در مراحل اولیه خود قرار داشته باشد

اغلب یک کلونی خالی شده از ساس‌ نیز بوی‌ چندانی ندارد که بتوان آن را حس کرد. اما چنانچه مکان اختفای آن ها را تخریب یا دچار اغتشاش کنید، ساس‌ ها فرومون های هشداری تولید می کنند، که بوی بدی ایجاد می کند؛ غافل از این که این بو بیشتر از این که جلوی انسان ها را بگیرد، مکان لانه گذاری ساس ها را به سادگی برملا می کند.

چگونه از شر بوی بد ساس‌‌ خلاص شویم؟

از بین بردن بوی ساس ها، از دو مرحله یا گام اصلی تشکیل شده است.
اولین و مهمترین گام، ریشه کن کردن تهاجم ساس ها است. زیرا تا زمانی که در خانه تان میزبان ساس های زنده هستید، این بو نیز نیز به همراه آن ها باقی خواهد ماند.

به محض از بین بردن ساس ها و علائم ساس ها، دومین گام برای رهایی از بوی زننده این حشرات، پیدا کردن ساس در خانه و دفع باقیمانده ساس های مرده یا فضولات این آفات است.
این کار ممکن است مشکل باشد؛ چرا که ساس ها تمایل به مخفی شدن در مکان هایی نظیر موارد زیر دارند. علائم ساس را می توان در قسمت های زیر یافت:

  • درز دوخت ملافه و روبالشی
  • درز و شکاف روتختی
  • پرده
  • قسمت بالای تخت یا تاج تخت
  • درز و شکاف دیوار
  • زیر کاغذ دیواری
  • تختخواب
  • زیر تابلوها به ویژه تابلوهای اتاق خواب

همچنین، باید تمامی آیتم هایی را که در تماس با ساس ها بوده اند، بشویید یا حتی در صورت لزوم دور بیندازید.
در ادامه چند راهکاری که می تواند برای از بین بردن بوی این حشرات کمک کننده باشد، ارائه شده است.

  • ازبین بردن کلونی ساس
  • مرتب نگه داشتن خانه
  • استفاده از روش های ساده خانگی برای رفع بوی بد ساس

۱ . از بین بردن کلونی ساس ها و شستن رختخواب

رفع بوی ساس‌ها بدون از بین بردن این آفات وسایر علائم ساس کار بیهوده ای است.
اما این که بخواهید در حین مبارزه با ساس ها و تلاش برای ریشه کن سازی شان، بوی ناشی از آن ها را تا حد ممکن به حداقل برسانید، کاملاً منطقی و قابل درک است.
بهترین کار این است که رختخواب ها و سایر پارچه های نزدیک کلونی را بشویید.
البته قبل از انجام این کار نیز بایستی برای پیدا کردن ساس در خانه اقدام کنید، که به احتمال زیاد تا قبل از این مرحله، با ردگیری و دنبال نمودن بوی تند و زننده ساس ها مکان آن ها را تشخیص داده اید.

تمام ملافه ها و روبالشی ها را بشویید

۲ . نظافت و جارو زدن

جارو زدن نیز اغلب تا حدی برای از بین بردن بوی ساس مفید است.
زیرا همان طور که گفتیم، اجساد و پوسته های در حال فساد ساس ها که از علائم ساس هستند نیز از خود بو متصاعد می کنند. در نتیجه با از بین بردن این بقایا به کمک جارو، می توانید تا حد زیادی از شر بوی بد ساس ها خلاص شوید.

۳ . از بین بردن بوی‌ ناشی از ساس‌‌ با استفاده از سرکه و جوش شیرین

سرکه می تواند به از بین بردن بوی ساس‌ها کمک کند.
سرکه خاصیت ضد عفونی کننده ای دارد. برای از بین بردن این بو با استفاده از سرکه، می توانید اطراف ناحیه کلونی را سرکه بپاشید و یا چندین کاسه پر از سرکه در گوشه و کنار اتاق و خانه قرار دهید تا بوی بد ساس ها را جذب کند. ریختن جوش شیرین بر روی فرش و یا سایر نواحی تجمع  ساس‌ ها نیز، روشی ساده اما کارساز برای از بین بردن بوی‌ بد ساس‌ است.

برای این که به صورت کامل از ساس ها و بوی آن ها نجات یابید، بهترین راهکار استفاده از سم بدباگ اوت است.
این سم به شکلی مؤثر برای همیشه شما را از شر این آفات مزاحم نجات می دهد.

 

نظر خود را بنویسید

  1. روح الله احسانی

    عالی

  2. زهرا بارانی

    نزدیک دوماه خونه مارو ساس گرفته یکبار از بیرون اومدن سمپاشی کردن ولی تموم نشد و بازم بود دوباره خودمون انجام دادیم اما بعد دوهفته انگار بازم هست واقعا سم تون خوبه

دفع موفق ساس
دفع موفق ساس چه موقع اتفاق می افتد؟

چگونه بفهمیم که در دفع ساس موفق عمل کرده ایم؟ اگر اخیراً در منزل یا محل کار خود برای دفع ساس‌ها سمپاشی کرده‌اید ممکن است از خود بپرسید که آیا این پروسه درمان موفقیت‌ آمیز بوده است یا خیر؟ عوامل متعددی در موفقیت هر درمان در حوزه مبارزه با حشرات وجود دارد. اما دفع موفق […]

خواب زمستانی ساس
آیا ساس ها به خواب زمستانی می روند؟

خواب زمستانی ساس حقیقت دارد؟ ساس ها انگل هایی پنهان هستند (که بیرون از میزبان خود زندگی می کنند). آنها شبانه به میزبان خود حمله می کنند. به همین دلیل به دام انداختن آنها بسیار دشوار است. اما با مشاهده رفتار ساس ها برای برخی افراد این سوال پیش می آید که آیا سرما بر […]

چگونگی دفع ساس با سرما
چگونگی دفع ساس با سرما

آیا دفع ساس ها با سرما امکان پذیر است؟ آیا ساس ها با سرما از بین می روند؟ در این مقاله حقایقی درباره یخ زدن ساس ها و دفع ساس با سرما وجود دارد. خلاص شدن از موجوداتی که باعث آزار ما می شوند در طبیعت ماست. در بین این موجودات، ساس ها در بالای […]

ساس گزیدگی در انسان
ساس گزیدگی در کجای بدن اتفاق می افتد؟

ساس ها کدام اعضا بدن را بیشتر می گزند؟ در بسیاری از موارد تشخیص نیش حشرات و تفاوت آن ها از یکدیگر، به دلیل شباهت بسیار آن ها به یکدیگر کار آسانی نخواهد بود و تا به دست آوردن سایر نشانه ها و علائم نمی توان متوجه شد که چه حشره ای فرد را نیش […]

ریشه کن کردن ساس در مرغداری
ریشه کن کردن ساس در مرغداری

مرغداری یکی از مهمترین و حساس ترین بخش ها در برابر تهاجم ساس ها است. وجود تعداد زیاد طیور در مرغداری ها از موارد ایجاد استرس است که اگر  آلودگی به ساس ها نیز در این بخش اتفاق بیفتد موجب…

سفارش سم از طریق: