” استرس ناشی از وجود حشره ای خونخوار در خانه، موجب می شود شما دچار سردرگمی شده و نتوانید به خوبی برای پیشگیری و کنترل تهاجم ساس ها اقدام نمایید. همچنین ممکن است خودمان با انجام کارهای اشتباه، عامل انتشار و شیوع ساس در محیط زندگی باشیم. به عنوان مثال اگر نتوانیم راه های ورود ساس به خانه را به خوبی درزگیری کنیم، یا اینکه وسایلی که ممکن است آلوده به ساس باشند را به خانه ببریم؛ در حالی که از وجود ساس در آن بی خبریم! در این صورت است که خودمان پای ساس را به محیط زندگی باز کرده ایم. برای جلوگیری از این اتفاق یعنی ممانعت از ورود ساس به خانه راهکارهای بسیار ساده ای وجود دارد که در ادامه به آن ها پرداخته ایم. “

راه های پیشگیری و کنترل تهاجم ساس

۱. شناسایی آفت:

اولین گام در مبارزه و دفع ساس یا هر آفتی از محیط شناسایی صحیح آن آفت می باشد.

مطمئن شوید آفتی که با آن سر و کار دارید ساس است؛ نه کک، کنه یا سایر حشرات شبیه به ساس!

۲. کنترل‌ استرس، رمز موفقیت در دفع ساس ها:

دچار استرس نشوید و آرامشتان را حفظ کنید. وجود ساس در خانه به معنی گزش های پی در پی و خارش ناشی از آن و حتی گاهی حساسیت های شدید، ملحفه های کثیف شده از ساس و یا له شدن ساس روی آن ها می باشد. به همین دلیل استرس ناشی از وجود ساس امری طبیعی به نظر می رسد، اما اگر راه های پیشگیری و مبارزه با این آفت را بدانید به راحتی می توانید با این مسئله کنار بیایید. 

دفع ساس‌ها می تواند کار مشکلی باشد اما غیر ممکن نیست. لازم نیست همه وسایلتان را دور بیاندازید؛ زیرا اغلب آن ها می توانند بعد از فرآیند پاکسازی ساس ها مجدداً مورد استفاده قرار بگیرند. بیرون انداختن وسایل خانه در کنار هزینه بر بودن، می تواند ساس ها را به خانه های دیگر منتقل کرده و از این طریق، استرس بیشتری ایجاد کند.

سه. محیطی نامناسب برای ساس ها فراهم کنید:

مکان هایی مناسب برای پنهان شدن ساس ها را کاهش داده یا از بین ببرید. به این منظور می توانید کار را با مرتب کردن شلوغی های موجود در خانه، شروع کنید. یک خانه به هم ریخته مکان های اختفای بیشتری را برای ساس ها فراهم آورده، از طرفی تشخیص محل زندگی و اختفای این آفات، در نتیجه پیشگیری و کنترل تهاجم ساس ها را سخت تر می سازد.

پیشگیری و کنترل تهاجم ساس با مرتب کردن محیط

<< دفع ساس ها می تواند کار مشکلی باشد اما غیر ممکن نیست >>

۴. پیشگیری و کنترل تهاجم ساس با تمیز کردن رختخواب ها:

ملحفه، پتو، روتختی و لباس‌ها را مرتباً شسته و در حرارت بالا خشک کنید.
این کار جمعیت ساس ها را کاهش می دهد.
هنگام شستشو و خشک کردن ملحفه ها یا لباس های آلوده به ساس، تمیز کردن سبدها یا کیسه های پلاستیکی و پارچه ای که رخت ها را در آن نگهداری کرده اید نیز، فراموش نکنید.

۵. پیشگیری از شیوع ساس در مجتمع های مسکونی:

در آپارتمان و مجتمع های مسکونی احتمال بیشتری برای انتقال ساس وجود دارد.
در این مکان‌ها می توان با انجام چند اقدام ساده از انتقال ساس ها به سایر خانه ها پیشگیری نمود.

اگر می خواهید تشک یا هر وسیله دیگری را که مورد تهاجم ساس قرار گرفته بیرون بیندازید، با از بین بردن یا با تکه تکه کردن و … آن را غیر قابل استفاده نمایید تا شخص دیگری قادر به استفاده از آن نباشد. انجام این کار برای دفع قطعی ساس ها بسیار ضروری است.
به این ترتیب از انتقال ساس ها به محل زندگی سایرین پیشگیری خواهید کرد.

۶. دفع ساس ها با کاهش جمعیت این آفات:

تعداد ساس ها را کاهش دهید تا تعداد گزیدگی های ناشی از ساس نیز کاهش یابد.
استفاده از جاروبرقی روش مناسبی برای کم کردن شر تعدادی از ساس ها است.

  • فرش
  • گلیم
  • کف منزل
  • اثاثیه
  • چارچوب تختخواب
  • اطراف پایه تختخواب
  • تاج تختخواب
  • زیر تختخواب
  • داخل تمامی ترک ها
  • درزهای تشک ها
  • درز روبالشی
  • اطراف ملحفه ها
  • پریزهای موجود در اتاق خواب
  • قرنیز های چوبی
  • درز و شکاف های دیوارها

همگی مخفیگاه های ساس هستند.

استفاده از جاروبرقی در تمامی این مکان ها، روش مفیدی برای دفع ساس از محیط است.

این کار نه تنها در پیشگیری و کنترل تهاجم ساس مؤثر است، بلکه در صورت تهاجم موریانه به وسایل چوبی، به از بین رفتن این آفات نیز کمک می کند.

پس از هر بار استفاده از جاروبرقی، کیسه آن را عوض کنید، تا ساس ها فرصت فرار نداشته باشند. کیسه جاروبرقی را داخل یک کیسه زباله نسبتاً ضخیم قرار داده و سر آن را محکم گره بزنید و داخل یک سطل زباله در خارج از خانه بیندازید.

 

پیشگیری و کنترل تهاجم ساس با استفاده از جاروبرقی

<< در آپارتمان و مجتمع های مسکونی احتمال بیشتری برای انتقال ساس وجود دارد >>

۷. ساس ها را منجمد کنید:

فریزر نمودن اقلام و وسایل آلوده، روش قطعی برای کشتن ساس ها نیست.
با این وجود می تواند برای دفع ساس از موارد غیر قابل شست و شو، از فریز کردن استفاده کرد.

فریزر کردن تنها زمینی می تواند ساس‌ها را بکشد که دما به مدتی طولانی بسیار پایین نگه داشته شوند. فریزرهای خانگی احتمالاً نمی تواند سرمای کافی برای دفع ساس ها را فراهم کند. به همین دلیل لازم است که همواره از یک دماسنج برای اندازه گیری صحیح دما و اطمینان از دمای انجماد مورد نیاز استفاده نمود. قرار دادن اشیاء آلوده در دمای انجماد محیط بیرون از منزل نیز می تواند ساس‌ها را از بین ببرد اما فاکتورهای زیادی وجود دارند که می توانند موفقیت این راهکار را تحت تأثیر قرار دهند.

۸. کشتن ساس با استفاده از گرما:

از بین بردن ساس ها (در لباس ها یا آیتم های کوچک) با استفاده از گرما نیز راهکاری مفید ولی در عین حال غیر قابل اطمینان می باشد.

۹. دفع ساس با روش های حرفه ای:

استفاده از سموم شیمیایی قوی در کنار همه گام های مذکور، سریعترین و تخصصی ترین راه خلاصی از شر ساس و تخم ساس است و توصیه ما به شما استفاده از سم ریشه کن کننده ساس، بدباگ اوت است.

۱۰. استفاده از محصولات معتبر برای دفع ساس:

توجه نمایید که سموم ضد ساس یا هر آفت دیگر را تنها از شرکت ها یا فروشگاه های اینترنتی خوشنام، مجرب و معتبر خریداری نمایید.

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. N nazanin

    من صبحها که از خواب بیدارمیشم جای چندتا نیش روبدنم هست بدجوری هم خارش داره.نمیدونم چیه مطمئن نیستم ساس باشه از کجا بفهمم؟ بیماری هم ممکنه بگیرم از ساس؟

    1. admin

      درود بر شما

      ین صفحه را مطالعه کنید
      https://afatkosh.com/page/sting-insect-knowledge

    2. لیلا

      لعنت به هرچی ساس،😢😢😟 ی مدت که به زندگی ما حمله کرده هر راهی رو بگین رفتیم دو ماه بیشتره که اسیر این موجود چندش و ….شدیم،😢😫😫😫 هر روز ذوق میکنیم که تموم شد مجدد میگردیم چند تا دیگه پیدا میکنیم.تو رو خدا کمک کنید،😭😭

  2. مادر نمونه

    سلام به شما
    ما چند روزه فهمیدیم که خونمون ساس داره! از دوست و آشنا شنیدم ملافه ها و روبالشی ها رو بذارم تو فریزر ساسا می میرن! اما این اتفاق نیفتاد! فک کنم دمای فریز به اندازه کافی برا کشتن ساس سرد نبود! الان چندتا از مقاله های شما رو خوندم تصمیم گرفتم سم ساس بخرم. چطور باید سم رو تهیه کنم؟ کی به دستم می رسه؟
    ممنون از شما به خاطر اطلاعات جامع و خوبتون

    1. admin

      سلام، وقت عالی بخیر
      بهترین راه جهت حذف دائمی ساس ها از منزل استفاده از سمی هست که معرفی کردیم
      https://bedbug.ir/bedbug-pesticide/

      لینک راهنمای خرید:

معرفی ساس
ساس را بیشتر بشناسید

حشره ساس چیست؟ ساس ها در سراسر جهان پراکنده شده اند. آن ها در نواحی گرمسیری و معتدل یافت می شوند. این حشرات معمولاً در طول شب، وعده غذای خود یعنی خون را از طریق گاز گرفتن بدن میزبان دریافت می کنند اما در صورت گرسنگی شدید، در طول روز نیز در اتاق های تاریک […]

مشخصات ظاهری و چرخه زندگی ساس
مشخصات ظاهری و سیکل زندگی ساس ها

چرخه زندگی ساس و مشخصات ظاهری آن ها آگاهی از مشخصات و شکل ظاهری ساس ها و تخم های ساس اولین گام در تشخیص و کنترل این آفات است. حشرات زیادی وجود دارند که شبیه ساس ها هستند و به همین دلیل تشخیص صحیح این آفات، اولین گام مهم جهت اجتناب از پرداخت هزینه های […]

عادات و رفتار ساس ها
رفتار و عادات ساس ها

درک و فهم عادات و رفتار ساس ها (نحوه تغذیه، زندگی، تکثیر و تولید مثل ساس) به شما کمک خواهد نمود که قبل از گسترده تر و پیشرفته تر شدن تهاجم ساس ها، این آفات …

بیماری های ناشی از ساس
ساس ها آفتی برای سلامت عمومی

هرچند ساس ها باعث انتقال بیماری نمی شوند ولی به علت ایجاد واکنش های حساسیتی، اثرات زیانبار بر روی سلامت روانی و عفونت های پوستی ناشی از گزش، به عنوان یک آفت برای سلامت…

شش باور غلط درباره ساس ها
شش باور غلط درباره ساس ها

ساس ها ناقل بیماری هستند!؟ این یکی از باورهای غلط شایع درباره ساس ها است؛ ولی حقیقت این است که ساس ها باعث انتقال بیماری نمی شوند. در این مقاله سعی شده است که تعدادی از باورهای…