حفظ تمیزی در محیط زندگی شما از اهمیت بسیاری برخوردار است. ساس‌ها عمدتاً در محیط‌های آشفته و غیرتمیز حضور پیدا می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که زباله‌ها به صورت منظم دور ریخته شده و مناطق ممکن برای پنهان شدن ساس‌ها تمیزنگهداری شوند.

چگونگی انتشار ساس به مکان های مختلف

ساس ها از سالیان دور و دراز وجود داشته و نقاط بسیاری را در سراسر جهان آلوده ساخته اند.
با وجودی که این حشرات توانایی حرکتی بالایی ندارند اما به سرعت در همه جا شایع می شوند.
علت شیوع سریع ساس ها در مکان های مختلف، توانایی جابجایی آن‌ها از طریق موارد مختلف می باشد.

برخی از این موارد عبارتند از:

  1. لباس
  2. مبلمان و اثاثیه دست دوم
  3. چمدان
  4. رختخواب
  5. کیف
  6. و …

شناسایی ساس ها

این آفات، حشرات کوچک، بیضی شکل مایل به قهوه ای و فاقد قدرت پرواز هستند.
ساس ها در اندازه ای معادل یک دانه سیب دیده می شوند و برای زنده ماندن و تخمگذاری از خون انسان ها و حیوانات تغذیه می کنند.

ضرورت شناخت ساس، برای ریشه کنی ساس و تخم ساس

 

ساس ها در چه مکان هایی دیده می شوند؟

تهاجم ساس ها به یک منطقه یا مکان، هیچ ارتباطی با تمیزی و نظافت ندارد.

ساس ها را می توان در مکان های مختلفی یافت که شامل موارد زیر هستند:

  • مکان هایی چون اداره ها
  • فروشگاه ها
  • باشگاه ها
  • متروها
  • مرغداری ها
  • در تمیزترین خانه ها
  • هتل های پنج ستاره
  • مسافرخانه ها
  • خوابگاه‌ ها
  • فرودگاه ها
  • ترمینال ها
  • وسایل حمل و نقل عمومی

راه ریشه کنی ساس و تخم ساس چیست؟

ساس ها تحت دمای مناسب و منابع غذایی کافی، می توانند بیش از ۳۰۰ روز زنده بمانند. ساس های ماده می توانند روزانه بین ۱ الی ۵ تخم تولید کنند. که این تعداد، در مجموع به ۲۰۰ الی ۵۰۰ تخم در طول زندگیشان می رسد. جهت توقف تهاجم و ریشه کنی ساس لازم است علاوه بر خود ساس ها، تخم هایشان را نیز به طور کامل از بین ببرید.

کنترل ساس و از بین بردن تخم ساس

اولین گام جهت ریشه کن سازی تهاجم ساس ها، نظافت کامل تمامی مناطق آلوده شده توسط این حشرات و تخم های آنان است. به محض مشاهده ساس ها یا تخم های آنان، می توانید بر رویشان الکل سفید اسپری نموده و به طور موقت از شرشان خلاص شوید. همچنین لازم است در اسرع وقت، اقداماتی اساسی برای جلوگیری از انتشار آن ها انجام دهید.

می توانید کنترل ساس ها را با نظافت رختخواب، البسه، ملافه ها، رومیزی ها، پرده ها، فرش ها و امثال آن شروع کنید. آیتم های مذکور را با صابون و آب داغ شسته و سپس در بالاترین درجه دمای ممکن برای پارچه مورد نظر، داخل خشک کن حدوداً به مدت ۳۰ دقیقه خشک کنید. وسایلی را که قابل شستشو نمی باشند داخل کیسه های پلاستیکی قرار داده و چند روز مقابل آفتاب داغ رها نمایید تا ساس ها و تخم هایشان از بین بروند.

نظافت، بخش ضروری ریشه کنی ساس و تخم ساس

<< برای ریشه کنی ساس، لازم است علاوه بر خود ساس ها، تخم های آن ها نیز از بین بروند >>

بالعکس اگر در فصل زمستان با تهاجم ساس‌ ها مواجه شده اید می توانید از دماهای انجماد جهت نابودسازی این حشرات و تخم‌ هایشان استفاده کنید. آیتم ها و وسایل آلوده به ساس‌ را که قابل شستشو نمی باشند داخل کیسه های پلاستیکی گذاشته در جایی دور از آفتاب در حیاط قرار دهید تا ساس ها و تخم های آن ها در دمای انجماد محیط بیرون، از بین بروند.

به این نکته نیز توجه نمایید که دفع ساس ها با استفاده از دماهای پایین (سرما) در مقایسه با دفع آنان با استفاده از دماهای بالا (زیر آفتاب) زمان بیشتری را می طلبد.

دفع ساس از بخش های مختلف خانه

در گام بعدی برای ریشه کنی ساس و تخم ساس، تشک ها و خوشخواب ها و نیز فرش ها و قالیچه ها را با استفاده از یک برس بسابید.
این کار به دفع ساس ها و تخم هایشان قبل از مرحله جاروکشی کمک می کند.

جارو نمودن مرتب و منظم این وسایل و همچنین سایر مناطق آلوده به ساس ها، پس از سابیدن آن ها، به دفع این آفات و تخم هایشان کمک می کند. پس از جاروکشی حتماً کیسه جاروبرقی را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار داده، درب کیسه را محکم گره زده و داخل سطل زباله بیرون از خانه بیندازید تا از تهاجم ساس جلوگیری کنید.
اگر تشک به ساس آلوده شده باشد، بهترین کار خرید تشک جدید و دور انداختن تشک قبلی است.

گام بعدی این است که شکاف ها و ترک های خانه را با گچ پوشانده و کاغذ دیواری های شل و یا کنده شده را بچسبانید تا ساس ها نتوانند به آن مکان ها پناه ببرند. این کار به از بین بردن تخم ساس نیز کمک می کند. مزیت دیگر پوشاندن درز ها این است که، از تهاجم مگس خوشه ای در طول فصول سرد، پیشگیری می کند.

نقش درزگیری در کنترل تهاجم ساس و از بین بردن تخم ساس

<< در صورت آلوده شدن تشک و خوشخواب به ساس، بهترین کار، از بین بردن آن ها و خرید تشک و خوشخواب نو می باشد >>

یکی از راهکارهای خوب جهت مبارزه با ساس ها استفاده از خاک دیاتومه می باشد.

با این وجود استفاده از خاک دیاتومه در از بین بردن تخم ساس بی اثر است.
لایه نازکی از این پودر را در اطراف مناطقی که می دانید ساس ها مخفی شده اند و یا مشکوک به اختفای این آفات هستید بریزید. به آرامی پودر را بر روی فرش، قالیچه و امثال آن بمالید تا خاک دیاتومه به اعماق آنان نفوذ کند.  وقتی ساس ها از روی این پودر عبور می کنند سریعاً دهیدراته شده و آب بدنشان را از دست می دهند و در عرض چند ساعت، نابود می شوند.

خاک دیاتومه برای از بین بردن تخم ساس، چندان مفید نیست

ریشه کنی ساس و تخم ساس به طور کامل

با اینکه گام های مذکور در بخش فوق، می توانند در جلوگیری از افزایش جمعیت ساس ها و حاد شدن تهاجم، مؤثر واقع گردند، اما حقیقت این است که جهت ریشه کنی سریع و مطمئن این آفات و به ویژه تخم های ساس که می توانند پس از هچ شدن، منبع و منشأ تهاجم های بیشتری باشند، در کنار راهکارهای دیگر، مجبور به استفاده از سموم ساس کش قوی و مطمئن خواهید بود. هرچند به دلیل مواد شیمیایی مضر و سمی موجود در این سموم، لازم است به هنگام استفاده از آنان نهایت دقت و احتیاط را به کار برید. بهترین کار، استفاده از سمومی است که جهت استفاده در اتاق خواب و سایر مناطق داخل خانه مناسب می باشند. سموم ساس کش مورد استفاده، به ویژه بایستی جهت استفاده بر روی تشک، خوشخواب، تخت و سایر لوازم و وسایل مربوط به رختخواب مطمئن و بی ضرر باشند.

استفاده از سم برای مبارزه با تهاجم ساس ها

قبل از اعمال سم ساس کش مورد نظر بهتر است مناطق آلوده به ساس را از زباله و زوائد، پاکسازی نمایید تا سم پاشی و یافتن محل لانه سازی و تخم گذاری این آفات، سریع تر و راحت تر باشد. در کل، مرتب نگه داشتن یک محیط و حذف زوائد، محل های اختفای ساس ها را به حداقل می رساند.

تشخیص محل اختفای ساس ها برای اعمال روش های از بین بردن ساس ها و استفاده از سموم ساس کش، ضروری می باشد. سم قوی و مطمئن ضد ساس بدباگ اوت، بهترین انتخاب برای دفع قطعی و همیشگی ساس ها می باشد.

هشدار!!!

قبل از استفاده از سم ضد ساس بدباگ اوت لازم است دستورالعمل های روی سم را به خوبی مطالعه و مو به مو اجرا نمایید.
این کار به ریشه کنی ساس و تخم ساس کمک به سزایی خواهد نمود.

 

نظر خود را بنویسید

  1. عباس قائمی

    برای ریشه کن کردن ساس.

  2. طاهره اشراقی

    آیا این سم کارساز است چون من هر چی سم زدم از بین نرفتن

  3. پریچهر نازپرور

    خیلی توضیح جامعی بود ولی فقط من متوجه نشدم تخم های باقی مانده پس از سم پاشی رو که میبینیم یا به چشم نمیان ولی هستند رو چطور از بین ببریم

معرفی ساس
ساس را بیشتر بشناسید

حشره ساس چیست؟ ساس ها در سراسر جهان پراکنده شده اند. آن ها در نواحی گرمسیری و معتدل یافت می شوند. این حشرات معمولاً در طول شب، وعده غذای خود یعنی خون را از طریق گاز گرفتن بدن میزبان دریافت می کنند اما در صورت گرسنگی شدید، در طول روز نیز در اتاق های تاریک […]

مشخصات ظاهری و چرخه زندگی ساس
مشخصات ظاهری و سیکل زندگی ساس ها

چرخه زندگی ساس و مشخصات ظاهری آن ها آگاهی از مشخصات و شکل ظاهری ساس ها و تخم های ساس اولین گام در تشخیص و کنترل این آفات است. حشرات زیادی وجود دارند که شبیه ساس ها هستند و به همین دلیل تشخیص صحیح این آفات، اولین گام مهم جهت اجتناب از پرداخت هزینه های […]

عادات و رفتار ساس ها
رفتار و عادات ساس ها

درک و فهم عادات و رفتار ساس ها (نحوه تغذیه، زندگی، تکثیر و تولید مثل ساس) به شما کمک خواهد نمود که قبل از گسترده تر و پیشرفته تر شدن تهاجم ساس ها، این آفات …

بیماری های ناشی از ساس
ساس ها آفتی برای سلامت عمومی

هرچند ساس ها باعث انتقال بیماری نمی شوند ولی به علت ایجاد واکنش های حساسیتی، اثرات زیانبار بر روی سلامت روانی و عفونت های پوستی ناشی از گزش، به عنوان یک آفت برای سلامت…